Tentu ramai daripada kita yang pernah melafazkan apa yang kita panggil zikir ini, acapkali mungkin sebelum solat, selepas solat dan pada waktu-waktu tertentu. Lafaz yang kita kerap dengari terutamanya di Malaysia mungkin berbunyi begini:
الهي لست للفردوس اهلا * ولا اقوى على نار الجحيم
Ketika Bilal bin Rabbah, muadzin yang terkenal pada zaman Rasulullah datang menegur, ”Mengapa engkau menangis wahai Rasulullah? Padahal Allah S.W.T telah mengampuni dosa-dosamu yang lalu dan yang akan datang?” Rasulullah pun menjawab, ”Bukankah aku belum menjadi hambaNya yang bersyukur ? Aku menangis kerana tadi malam telah turun wahyu kepadaku yang bunyinya : ‘Celakalah orang-orang yang membaca ayat ini kemudian tidak mahu merenungkannya.’
Tika dan saat ini, Rasulullah S.A.W dan Abu Nawas sudah tiada, namun banyak tauladan boleh dijadikan renungan. Sudahkah kita menjadi hamba yang bersyukur dan menyedari keberadaan kita di dunia ini apatah lagi di akhirat sana sekaligus menunaikan kewajiban kita selaku hamba terhadap Rabbul Izzati.
الهي لست للفردوس اهلا * ولا
اقوى على نار الجحيم
فهب لي توبة واغفر ذنوبي * فإنك
غافر الذنب العظيم
"Tuhanku
aku tidak layak untuk syurgaMu
Tetapi aku tidak pula sanggup menanggung seksa nerakaMu.
Dari itu kurniakanlah ampunan kepadaku, ampunkanlah dosaku,
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar."
Tetapi aku tidak pula sanggup menanggung seksa nerakaMu.
Dari itu kurniakanlah ampunan kepadaku, ampunkanlah dosaku,
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar."
Terdapat
individu yang menidakkan atau dengan kata lain mengatakan bahawa ianya adalah
bida'ah. Ada yang kata menolak syurgalah, zikir karutlah dan
tidak seiringan dengan ajaran islamlah. Bahkan ada pula ahli agama yang
merendah-rendahkannya. Adakah benar kata-kata tersebut..? Ahli agama tue yang
kata... Aku menjadi tertanya-tanya apatah lagi apabila bapa mertuaku pulang
dari kuliah agama di masjid dengan menceritakan isu berkaitan yang mana ia
tidak boleh dialunkan sama sekali. erm...
Mengikut ilmu
aku yang cetek ni, dan rujukan daripada beberapa sumber, sebenarnya kalimah
atau yang dikenali dengan nama Zikir I'tiroof itu asalnya dari Abu Nawas yang
mana beliau merupakan penyair yang agak terkenal pada zamannya. Meskipun Abu
Nawas lebih terkenal dengan peribadi yang melucukan dan sering kisahnya
mengundang tawa, sebenarnya adalah orang yang baik hati dan sangat jujur.
Kalimat-kalimat diatas adalah bentuk pengakuan dirinya atas semua dosa-dosa
yang telah ia perbuat semasa mudanya, semasa hidupnya hanyut dengan duniawi.
Ketika Ia menyedari usianya yang semakin senja, apatah lagi dengan pengalaman
pernah dipenjarakan membuatkannya ingin kembali mengabdikan diri kepada Allah
S.W.T. Ini terpancar daripada karya-karya syairnya yang lebih menjurus kepada
ketuhanan. Terutamanya karya beliau yang mana ada sesetengah orang yang
menganggapnya doa Abu Nawas kepada Tuhannya (versi syair penuh):
الهي لست للفردوس اهلا * ولا اقوى على نار الجحيم
فهب لي توبة واغفر ذنوبي * فإنك غافر الذنب العظيم
ذنوبي مثل اعداد الرمال * فهب لي توبة يا ذا الجلال
وعمري ناقص فى كل يوم * وذنبي زائد كيف احتمالي
ذنوبي مثل اعداد الرمال * فهب لي توبة يا ذا الجلال
وعمري ناقص فى كل يوم * وذنبي زائد كيف احتمالي
الهي عبدك العاصى اتاك * مقرا بالذنوب و
قد دعاك
فإن تغفر فأنت لذاك اهل * وان تطرد فمن يرجو سواك
فإن تغفر فأنت لذاك اهل * وان تطرد فمن يرجو سواك
"Wahai
Tuhan, ku tak layak ke syurgaMu,* Namun tak pula aku sanggup ke
nerakaMu
Ampunkan dosaku, terimalah taubatku * Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar
Ampunkan dosaku, terimalah taubatku * Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar
Dosa-dosaku
bagaikan pepasir di pantai * Terimalah taubatku Tuhan Yang Maha
Tinggi
Dan usiaku yang berkurangan setiap hari * Sementara dosa-dosaku
kian bertambah
Ya
Tuhanku, hambaMu yang berdosa ini datang kepadaMU * Yang berbuat
maksiat dan telah berdoa kepadaMu
Sesungguhnya ampunan itu hakMu * Dan jika bukan kepadaMu siapa lagi aku berharap".
Sesungguhnya ampunan itu hakMu * Dan jika bukan kepadaMu siapa lagi aku berharap".
Dalam
renungan aku, bait-bait yang dilafazkan adalah bait-bait syair... tiada orang
yang menguasai semua aspek kehidupan lebih-lebih lagi dalam keperihalan agama
dan kerana itulah manusia diciptakan dengan pelbagai rupa, bahasa dan bangsa...
dan kerana itulah wujudnya ahli hadis, ahli fekah dan lain-lain ilmuan dalam bidang-bidang tertentu... Dari satu
sudut pandangan, kata-kata (zikir)itu menggambarkan bahawa betapa merendah dirinya
dia dengan menginsafi kehidupan laghanya terutama pada masa muda. Itu bukan
bererti beliau menolak syurga... bahkan bait-bait syair itu menggambarkan
betapa beliau berasa hina diri dan mengharapkan pengampunan Allah S.W.T dengan
sebenar-benar penyesalan... kenapa perlu dipertikai suara hati hamba pada Yang Penciptanya..?
Abu Nawas
menangis ketika menyaksikan matahari tenggelam kerana dia menyadari bahawa
manusia hidup di dunia ini dapat di ibaratkan seperti sinaran matahari. Namun
jarang sekali kita mahu merenungkan tanda-tanda kebesaran Allah S.W.T dan
mengambil pelajaran dari peristiwa demi peristiwa yang terjadi dalam hidup
kita. Suasana senja agak menyenangkan dan warna langit menjadi sangat indah.
Sehingga ramai manusia yang terlena oleh keindahannya. Mereka tidak menyadari
bahawa sebentar lagi matahari akan tenggelam dan kegelapan malam pun akan
segera menyelimuti alam. Kecuali orang yang sedar dan telah menyiapkan diri
agar tidak meraba-raba dan tercari-cari di tengah kepekatan malam.
Baginda
Rasulullah S.A.W menangis hingga bergoncang dadanya dan janggutnya basah oleh
air mata ketika menerima wahyu yang berbunyi : ”Sesungguhnya dalam penciptaan
langit dan bumi serta silih bergantinya siang dan malam terdapat tanda-tanda
(kebesaran Allah) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu orang-orang yang
mengingati Allah sambil berdiri atau duduk mahupun berbaring, dan mereka yang
merenungkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata : ‘Ya Tuhan kami,
tiadalah Engkau menciptakan ini semua dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka
peliharalah kami dari seksa api neraka.’ ” (QS. Ali – Imran : 190 – 191)
Ketika Bilal bin Rabbah, muadzin yang terkenal pada zaman Rasulullah datang menegur, ”Mengapa engkau menangis wahai Rasulullah? Padahal Allah S.W.T telah mengampuni dosa-dosamu yang lalu dan yang akan datang?” Rasulullah pun menjawab, ”Bukankah aku belum menjadi hambaNya yang bersyukur ? Aku menangis kerana tadi malam telah turun wahyu kepadaku yang bunyinya : ‘Celakalah orang-orang yang membaca ayat ini kemudian tidak mahu merenungkannya.’
Tika dan saat ini, Rasulullah S.A.W dan Abu Nawas sudah tiada, namun banyak tauladan boleh dijadikan renungan. Sudahkah kita menjadi hamba yang bersyukur dan menyedari keberadaan kita di dunia ini apatah lagi di akhirat sana sekaligus menunaikan kewajiban kita selaku hamba terhadap Rabbul Izzati.
Pandanganku bahawa zikir ini tiada masalah untuk dialunkan dikuatkan lagi dengan pandangan Ustaz Azhar Idrus sepertimana yang dinyatakan di dalam video di bawah. Renung-renungkan
video di bawah, walaupun ada perselisihan sumber namun tiada penolakan atau kutukan
terhadap syair tersebut yang mana pada kita hari ini menganggapnya sebagai satu
zikir/doa munajat seorang hamba pada Yang Maha Esa...
Insya-Allah... Semoga kita mendapat manfaat yang lebih baik... Wallahu'alam... Dan sesungguhnya Allah S.W.T itu lebih Maha Mengetahui dari hamba-hambaNya... Maaf sekiranya ada salah kata yang tidak enak di dengar dan menyinggung sesiapa/mana-mana pihak...
No comments:
Post a Comment